Doğum günü kutlamak
“Doğum günü kutlamak câiz midir? Hıristiyanlara benzemeyin deniyor.”
Bir Müslümanın, Hıristiyanların örf ve âdetlerini kabullenmesi, yaşaması, ihya etmesi, uygulaması kötü bir taklitten başka bir şey değildir. Başka milletlerin örf ve âdetlerini taklit yolunun açılmasını tasvib etmeyiz.
Bununla berâber yapacağınız doğum gününün mubah olması için, haramlardan soyutlamanız şarttır. Hangi tür kutlama olursa olsun; içine içki, israf, lüks tüketim, taklitçilik ve gösteriş gibi haram değerler karıştığı nispette mubah olmaktan çıkar, dînen sakıncalı bir hüviyete girer.
Aslında doğum günü ile bizim gerçek maksadımız, dünyaya gelişimiz için Allah’a şükretmek değil mi?
O halde güneşin her doğuşunda, hayata doğuşumuzu yeniden hatırlamaya çalışalım. Bunu her gün sabahleyin yapalım. Hayatımıza ve doğumumuza önem verdiğimize göre, bunun bir zorluğu olmasa gerek.
Bu durumda güneşin doğum öncesi ışıkları ufuklarımıza düştüğünde sabah namazını kılmak, aynı zamanda “doğum günü şükrünü edâ etmek” demek olacaktır. İbâdet temeline oturan bir kutlama. Başka törene gerek var mı?
--------------------------------------------------------------------------------
İkinci bir kaynak daha...
Bazı kişiler; "Yaş günü, anneler, babalar günü batıdan gelen sapıklıktır" diyorlar. Hem de bunu din adına söylüyorlar. Önce şunu sormak gerek; batıdan gelen her şeye günah denir mi? Dinimiz sadece sadce kafirlerin ibadetlerini ve haram olan adetlerin yapmayı yasaklar. Mubah olan adetlere izin verir. Peygamber efendimizin papaz ayakkabısı ve kolları kısa rum cübbesi giydiği mutabber eserlerde bildirilmektedir.
İkinci olarak doğum gününe önem vermeyi Hırıstiyanlar, Müslümanlardan öğrenip,almışlardır. Mevlid, doğum zamanı demektir. Peygamber efendimizin doğum günü, bütün Müslümanların bayramıdır. Mevlid gecesinde, Peygamber efendimizin doğduğu için sevinenler affedilir. bu gece, Peygamber aleyhisselamın doğum zamanlarında görülen halleri, mucizeleri okumak, dinlemek çok sevaptır. Kendisi de anlatırdı Eshab-ı kiram da bir yere toplanıp, okurlar ve birbirlerine anlatırlardı.
Yaş günü kutlamak ibadet değil adettir. Bu adet Hıristiyanlardan gelmiş olsa bile, ibadet olmadığı için bir Müslümanın, doğum günü, evlilik yıldönümü, anneler, babalar günü gibi günler tertip etmesinde, yılbaşılarında tebrik kartı yazmasında mahzur yoktur. Günah olmayan böyle adetleri taklit etmek caiz olur. Ancak yaş gününde mum dikmek gibi faydası olmayan adetleri yapmak uygun olmaz.
Peygamber efendimiz, uzun entari giymiş, şalvar ve pantalon giymemiştir. Şalvar giymek adette bidattir. Adette bidat olan şeyi yapmak günah değildir. Uçağa binmek de adette bidattır, günah değildir. Bunun için adet olan yerlerde kafirlerden gelmiş olsa bile, kadınların çarşaf ve erkeklerin pantalon giymeleri günah olmaz. Peygamber efendimiz, bazen Rum, bazen Arap elbisesi giyerdi.
Hakimin naklettiği "Bir kavme benzeyen onlardandır" hadis-i şerifindeki benzemek, ibadetlerde benzemektir. Kılık kıyafetle ilgili şeyler adettir. Çirkin olmayan adetlerde kafirlere benzemek günh olmaz. İbadetlerde kafirlere benzemek bazı yerlerde mekruh, bazı yerlerde haram, bazı yerlerde küfür olur. Mesela haç takan kafir olur. Fakat kafir gömleği giymek, saç uzatmak günah olmaz. Çünkü bunlar adettir.
“Doğum günü kutlamak câiz midir? Hıristiyanlara benzemeyin deniyor.”
Bir Müslümanın, Hıristiyanların örf ve âdetlerini kabullenmesi, yaşaması, ihya etmesi, uygulaması kötü bir taklitten başka bir şey değildir. Başka milletlerin örf ve âdetlerini taklit yolunun açılmasını tasvib etmeyiz.
Bununla berâber yapacağınız doğum gününün mubah olması için, haramlardan soyutlamanız şarttır. Hangi tür kutlama olursa olsun; içine içki, israf, lüks tüketim, taklitçilik ve gösteriş gibi haram değerler karıştığı nispette mubah olmaktan çıkar, dînen sakıncalı bir hüviyete girer.
Aslında doğum günü ile bizim gerçek maksadımız, dünyaya gelişimiz için Allah’a şükretmek değil mi?
O halde güneşin her doğuşunda, hayata doğuşumuzu yeniden hatırlamaya çalışalım. Bunu her gün sabahleyin yapalım. Hayatımıza ve doğumumuza önem verdiğimize göre, bunun bir zorluğu olmasa gerek.
Bu durumda güneşin doğum öncesi ışıkları ufuklarımıza düştüğünde sabah namazını kılmak, aynı zamanda “doğum günü şükrünü edâ etmek” demek olacaktır. İbâdet temeline oturan bir kutlama. Başka törene gerek var mı?
--------------------------------------------------------------------------------
İkinci bir kaynak daha...
Bazı kişiler; "Yaş günü, anneler, babalar günü batıdan gelen sapıklıktır" diyorlar. Hem de bunu din adına söylüyorlar. Önce şunu sormak gerek; batıdan gelen her şeye günah denir mi? Dinimiz sadece sadce kafirlerin ibadetlerini ve haram olan adetlerin yapmayı yasaklar. Mubah olan adetlere izin verir. Peygamber efendimizin papaz ayakkabısı ve kolları kısa rum cübbesi giydiği mutabber eserlerde bildirilmektedir.
İkinci olarak doğum gününe önem vermeyi Hırıstiyanlar, Müslümanlardan öğrenip,almışlardır. Mevlid, doğum zamanı demektir. Peygamber efendimizin doğum günü, bütün Müslümanların bayramıdır. Mevlid gecesinde, Peygamber efendimizin doğduğu için sevinenler affedilir. bu gece, Peygamber aleyhisselamın doğum zamanlarında görülen halleri, mucizeleri okumak, dinlemek çok sevaptır. Kendisi de anlatırdı Eshab-ı kiram da bir yere toplanıp, okurlar ve birbirlerine anlatırlardı.
Yaş günü kutlamak ibadet değil adettir. Bu adet Hıristiyanlardan gelmiş olsa bile, ibadet olmadığı için bir Müslümanın, doğum günü, evlilik yıldönümü, anneler, babalar günü gibi günler tertip etmesinde, yılbaşılarında tebrik kartı yazmasında mahzur yoktur. Günah olmayan böyle adetleri taklit etmek caiz olur. Ancak yaş gününde mum dikmek gibi faydası olmayan adetleri yapmak uygun olmaz.
Peygamber efendimiz, uzun entari giymiş, şalvar ve pantalon giymemiştir. Şalvar giymek adette bidattir. Adette bidat olan şeyi yapmak günah değildir. Uçağa binmek de adette bidattır, günah değildir. Bunun için adet olan yerlerde kafirlerden gelmiş olsa bile, kadınların çarşaf ve erkeklerin pantalon giymeleri günah olmaz. Peygamber efendimiz, bazen Rum, bazen Arap elbisesi giyerdi.
Hakimin naklettiği "Bir kavme benzeyen onlardandır" hadis-i şerifindeki benzemek, ibadetlerde benzemektir. Kılık kıyafetle ilgili şeyler adettir. Çirkin olmayan adetlerde kafirlere benzemek günh olmaz. İbadetlerde kafirlere benzemek bazı yerlerde mekruh, bazı yerlerde haram, bazı yerlerde küfür olur. Mesela haç takan kafir olur. Fakat kafir gömleği giymek, saç uzatmak günah olmaz. Çünkü bunlar adettir.
Yorumlar